רוב האנשים מכירים את הצילום התרמי ויעילותו באיתור נזילות ובדיקת בעיות איטום ובידוד, אולם זהו רק אחד מהתחומים הרבים בהם נעשה שימוש בשיטת בדיקה זו. אם תהיתם אילו עוד שימושים יש למצלמה התרמית, כיצד היא פעולת ואילו בדיקות ניתן לעשות באמצעותה, ריכזנו לכם כמה מהפרטים החשובים. 

קודם כל מהו צילום תרמי ואיך השיטה עובדת בעצם?

מצלמה תרמית פועלת על ידי זיהוי קרינה אינפרה אדומה, זוהי למעשה קרינת חום שמופצת מכל עצם שקיים בעולם ואינה נראית לעין האנושית, כאשר הכלל הפיזיקלי הוא שככל שעצם מסוים חם יותר, כך הוא יפיץ יותר קרינה אינפרה אדומה. 

למצלמה התרמית יש עדשה מיוחדת שביכולתה למקד את האור הנפלט ולבחון את המגמות התרמיות של כל עצם. 

האור המוקד עובר דרך מערך חיישנים שנמצאים בתוך המצלמה ומסוגלים למדוד את ההפרשים בין הטמפרטורות הקיימות בסביבה הנבדקת. הפרשים אלו נאספים ומתורגמים לאותות אלקטרוניים. מעבד נתונים שמצא בתוך המצלמה, הופך את האותות האלקטרוניים למידע שניתן להציג, וזו אותה מפה תרמית צבעונית שאנו מקבלים בסופו של דבר על צג המצלמה, כאשר גוונים הנוטים לצהוב, כתום ואדום מצביעים על אזורים חמים ואילו צבעי כחול ושחור מצביעים על אזורים קרים. 

מה השימושים של צילום תרמי?

טכנולוגיית צילום תרמי לצד התוצאות המדויקות שמפיקה מביאה הרבה תועלת לתעשיות רבות ושונות וכיום יש בה שימוש רב. רובנו מכירים אותה מתחום התשתיות הביתיות לצרכי איתור נזילות ובדיקות איטום ללא הצורך בשבירת קירות או יסודות, אך היא לוקחת חלק בלא מעט יישומים כמו למשל לשימושים צבאיים וביטחוניים כאמצעי לראיית לילה, שימושים בתחום הצלת החיים לטובת איתור נפגעים באזורים מוכי אסון או לאיתור חולים במחלות זיהומיות. 

נעשה בצילום תרמי שימוש גם בתעשיות שונות כמו למשל תעשיית הרכב, המתכת, הייצור לצורך ניטור חום, איתור ומניעת כשלים ובקרת איכות. ולבסוף הצילום התרמי משמש גם לטובת מחקר ומדע בתחומי הארכיאולוגיה, מטאורולוגיה, חיזוי מזג אוויר ועוד. 

גילוי כשלים באמצעות מצלמה תרמית

לצילום תרמי יש שימוש רחב ומקיף ולא בכדי, טמונות בטכנולוגיה זו לא מעט יתרונות. היא מהירה ומדויקת ולכן יכולה לאסוף מידע במהירות של אלפיות השנייה ולתרגם אותו למפה תרמית ברמת דיוק גבוהה. המצלמה התרמית מאפשרת לבצע בדיקות לאיתור כשלים תוך צמצום הסיכון לפגיעה ברכוש או בחיי אדם. ניתן לעקוב באמצעותה אחר תשתיות שונות, לגלות כשלים ותקלות בשלבים מוקדמים ולתקן אותם לפני שתיווצר בעיה רחבת היקף שתביא לפגיעה ברכוש ובנפש. השימוש בה מציל חיים ממש והכל ללא מגע פיזי ישיר ופולשני עם העצמים המצולמים. 

כתוצאה מכך ניתן לבצע בדיקות של בקרת איכות במפעלים או תעשיות מבלי לשתק את פעילותם של מכשירים או לעצור תהליכי עבודה שלמים. אין ספק שצילום תרמי חוסך כסף רב, זמן ועבודה ומייעל את תהליך הבדיקה במידה רבה. 

בדיקות אבטחת איכות ושיפור תהליכי ייצור

צילום תרמי גם מסייע לשיפור ושדרוג תהליכי ייצור. במסגרת היישומים התעשייתיים של טכנולוגיה זו ניתן לזהות באמצעות המצלמה נקודות חולשה שונות בתהליך היצור, נקודות שבהן נוצר עומס יתר על המערכת וכדומה. בכך מסייעת המצלמה לשפר את תהליכי הייצור ובקרת האיכות ומונעת כשלים שבלעדיה לא היה ניתן כלל לזהות, כל שכן לפתור. 

מצלמה תרמית היא כלי משוכלל ביותר המבטיח אמינות ויעילות, כאשר נמצא בידיים הנכונות. אם ברצונכם לבצע בקרת איכות מקצועית, עליכם לבחור במעבדה מנוסה בביצוע בדיקות מסוגים שונים שתוכל להשתמש בטכנולוגיה הזו על הצד הטוב ביותר עבורכם!