בעולם שבו אנו חיים, הסיכון לקרינה גבוה בהחלט ויש להיות מודעים לכך. מכיוון שלחשיפה לקרינה על בסיס מתמשך יש סיכונים והשלכות, מומלץ מאוד לערוך בדיקת קרינה בבית כדי להבטיח שהחלל שנחשב עבורנו לבטוח ביותר, אינו חושף אותנו לרמות לא בטוחות של קרינה. 

סוגים שונים של קרינה בבית

קרינה זו אנרגיה גלית שהשפעתה תלויה בזמן החשיפה ובעוצמת הגל. לא כל חשיפה לקרינה מסוכנת, אולם לעיתים אנו נחשפים לקרינה מסוכנת ואיננו מודעים לכך כלל. מכיוון שחשיפה יומיומית יכולה להשפיע על הבריאות שלנו ושל בני משפחתנו, מומלץ ואף חשוב לערוך בדיקת קרינה ביתית.

בדיקות קרינה זהו תחום מתפתח וכיום ישנם סוגים שונים של בדיקות קרינה, לרבות בדיקת קרינה אלקטרו מגנטית המוכרת גם כקרינת RE, או קרינה בתדר גבוה. קרינה כזו יכולה להיכנס לחיינו באמצעות מיקרוגל, טלפונים סלולריים, מכשירי Wi-Fi, אנטנות סלולריות, תחנות שידור של רדיו וטלוויזיה וכלל מוצרי התקשורת האלחוטית. 

סוג נוסף של קרינה זו קרינה בלתי מייננת המוכרת גם כקרינת RF או קרינה בתדר נמוך. סוג זה של קרינה מגיע אלינו ממוצרי החשמל שלנו כמו למשל משנאים, ארונות חשמל, תנורים, מחשבים, חימום תת רצפתי, קווי ואפילו המטה המתכווננת שיש בבית, כל אלו ועוד פולטים קרינה חשמלית. 

בדיקת קרינה ביתית לאיתור יסודות רדיואקטיביים 

רבות בדיקות הקרינה שקיימות אך למרבה הצער, לא תמיד שמים דגש על בדיקת קיומם של יסודות רדיואקטיביים בבית, ברמות לא בטוחות, הן באוויר, הן בקרקע והן במי השתייה שלנו. אחד מהיסודות הללו אשר קיומו מהווה סיכון הוא גז ראדון. גז ראדון נוצר מיסודות טבעיים והוא יכול להסתנן לתוך הבית דרך האדמה, או להתמוסס במים ולהשתחרר לאוויר בעת השימוש. 

גז ראדון פולט גם כן סוג של קרינה הנקראת קרינת אלפא. במידה ונחשפים לרמות גבוהות של קרינת אלפא ישנו סיכון מוגבר לפתח בעיות בריאות מסוגים שונים. ולכן קיימת חשיבות לבצע בדיקת גז ראדון ולמזער את הסיכון עד כמה שניתן. 

מדוע חשוב לבצע בדיקה לאיתור גז ראדון בבית?

עובדות מהירות:

  • לא מעט אנשים חיים בבית עם רמות של ראדון החורגות מהתקן הנוכחי.
  • ראדון הוא הגורם השני לסרטן הריאות, לאחר עישון.
  • ככל שרמת הראדון גבוהה יותר וככל שאנשים נחשפים לראדון למשך זמן רב יותר, כך הסיכון גבוה יותר.

גז ראדון לא ניתן לראות, לטעום או להריח ואי אפשר לדעת על קיומו ללא ציוד מתאים. הוא יכול להיכנס הביתה דרך סדקים ביסודות או רווחים מסביב לצינורות, ובריכוז גבוה, הוא מגדיל את הסיכוי של בני הבית לחלות בסרטן ריאות. ניתן לזהות את גז הראדון באמצעות בדיקות מעבדה ייעודיות שמבוצעות על ידי מעבדות בעלות התמחות בביצוע בדיקות קרינה בהתאם לתקן שעובדות עם הציוד המתקדם ביותר. 

מכיוון שמדובר בתחום רחב, ועדיין המודעות לנושא אינה גבוהה, חשוב לבחור במעבדה מקצועית ומנוסה שתספק שירות מקיף, אמין ומקצועי של בדיקת קרינה ביתית, תוך התייחסות לרגולציה בנושא.